Anmeldelse af podcast: Kvinden med den tunge kuffert

Kvinden med den tunge kuffert er en sand historie. Denne podcast handler om en dansk journalist på jagt efter en norsk kvinde. Det er han, fordi kvinden tilsyneladende snyder folk for penge, går fra regninger på overnatningssteder og udgiver sig for at være forskellige kvinder. Alt, hvad hun fortæller er selvfølgelig bygget op på løgne. Hvordan hun gør, og hvad historien fører med sig, afslører vi naturligvis ikke her. Vi kan dog sige, at det hele begynder med, at hun tjekker ind på Ørslev Kloster, hvor ting på mystisk vis forsvinder og rygter spredes.

Ligesom resten af de danske lyttere, er jeg VILD med denne podcast. Og selv om det er min første podcast, kan jeg godt mærke, at hvis det fortsætter på det her niveau, får mine elskede bøger hård konkurrence. Jeg hørte det første afsnit på en gåtur i København, og uden at afsløre for meget, kan jeg godt sige at den her kvinde er mystisk og små-uhyggelig. Aldrig har jeg kigget mig så meget over skulderen og været i tvivl om, hvorvidt det var mine eller andres fodtrin, jeg kunne høre udenfor høretelefonerne. På et tidspunkt har jeg følelsen af at være forfulgt og kigger bag mig – og der går faktisk nogen lige bag mig. Kuldegysningerne løber ned ad ryggen på mig… Gad vide, hvordan jeg har set ud i ansigtet. Manden, der gik bag, smilede undrende til mig…

Historien fortælles af journalisten, som undersøgte kvinden færden, sammen med interviews, som han optog undervejs. Mixet af journalistens egen fortælling og interviews fungerer rigtig godt, og gør kun historien mere levende. Det betyder også, at podcasten har en anden dimension end de klassiske lydbøger. Hertil har fortælleren en spændende stemme, som understøttes af velfungerende baggrundslyd, som virker så ægte, at det kunne foregå i min virkelighed. På andendagen stoppede jeg først med at lytte, da jeg var færdig langt ud på natten. Fortællingen lægger konstant op til tanker og anekdoter fra fortælleren; ”…men alt dette ved jeg ikke endnu” og spørgsmål, som sætter gang i tankerne. Mit primære spørgsmål var; ”Hvad er der i kufferten?!”. At historien er sand giver ualmindelig meget til fortællingen, dens opbygning og den spænding der opbygges undervejs, netop fordi man forestiller sig, at det sker i virkeligheden. Den føles naturligt nok virkelig ægte. De varmeste anbefalinger herfra – om du så er førstegangsbruger eller ej.

Podcasten er udgivet i efteråret 2016 af Third Ear i samarbejde med Politiken. Du kan finde den i din podcast app, på iTunes eller på Politikkens podcast app.