Anmeldelse; Børnebog hjælper børn af med svære hemmeligheder

Studieliv 0 comments

Lisbeth Zornig Andersen og hendes datter, Freja Emilie Palsgaard Andersen, har skrevet en bog sammen – Bolette Thygesen har illustreret.

Bogen er den første af sin slags, som vi på Skoleogliv kender til. Bogen handler om to bjørne, Nanna og Samson, som går i samme ’bjørnehave’ og er gode venner. Nanna har det svært hjemme hos sin far, og hun har brug for at lette sit hjerte. Det gør hun ved at snakke med Samson. Det tager hårdt på Samson, at Nanna har det svært derhjemme, men han ønsker ikke at bryde hendes tillid. Til sidst fortæller han dog sin far, at Nannas far ikke altid er helt sød ved Nanna. Samson far fortæller ham nemlig, at nogen hemmeligheder skal man holde på, men man er en rigtig god ven, hvis man fortæller de ’dårlige hemmeligheder’ til voksne – for kun sådan kan børn hjælpe dem, der har det svært. Og sørme, om ikke Nanna får det bedre med sin far og bliver tryg igen, efter at Samson har røbet den ’dårlige hemmelighed’ til sin far.

Ud over ’bjørnehistorien’ indeholder bogen, ‘Hemmeligheder’ også et forord af både Mette Guldager, som er områdeleder i Vejen Kommune – og af Lisbeth Zornig Andersen. Mette Guldager fortæller om, hvordan hun ser bogen som et værktøj for pædagogiske personale, som ønsker at skabe et fortroligt rum for børn, der har brug for at tale om egne eller andre børns ’dårlige eller hemmeligheder’. Lisbeth Zornig Andersen fortæller i sit forord om udgangspunktet for ideen til bogen samt om dens tilblivelse.

Bogen er tænkt som en højtlæsningsbog, primært til børn mellem 4-7 år. Fordi den er tænkt som højtlæsningsbog til denne aldersgruppe, med enten voksne i familien eller pædagogisk personale, er der en læsevejledning, som går på, hvordan man – ved siden af højtlæsningen – får skabt det trygge og fortrolige rum, som børn har brug for, hvis de skal røbe svære hemmeligheder. Ikke mindst fordi børnene oftest føler, at de svigter en anden person ved at røbe hemmeligheden.

På Skoleogliv kan vi godt lide bogen. Det er en børnebog, hvis historie og illustrationer er i børnehøjde. Børnene, som får bogen læst højt, vil kunne relatere til og se sig selv i både historien og tegningerne. Bjørnene, som går i ’bjørnehave’ vil de også kunne nikke genkendende til – både det sjove og pudsige ved ’bjørnehaven’ – men også aktiviteterne, dialogerne og relationen de to ’bjørnevenner’ imellem. Både som forælder og lærer kan vi se det store potentiale i forhold til, at bogen kan skabe trygt rum på basis af en historie, hvor der bliver stolet på de voksne, som håndterer Nannas svære situation, så hun får det godt igen og begge bjørne slipper for at have ondt i maven fremover.

DEL ARTIKEL
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn138

Author Skoleogliv