Skoleliv; Derfor skal du læse højt for dit barn

Alle forældre bør fra tid til anden prioritere at læse højt for deres børn – også selvom børnene selv kan læse. Forældre kan nemlig læse noget andet, som udfordrer børnene på en anden måde. Det kan både være mere dybdegående fortællinger, som kan udfordre børnenes fantasi eller bøger, hvor ordene endnu er for svære at læse. Hertil kommer, at det er en utroligt hyggelig nærværende stund og at være sammen om en læseoplevelse. Højtlæsning sammen i sofaen – som er gratis med bøger fra biblioteket – slår en tur i biografen og legeland på den lange bane. I biografen og i legelandet oplever de færreste sammen med deres barn på samme måde som ved højtlæsningen. Når I læser sammen, kan I ligge eller sidde sammen med fysisk kontakt og mærke hinanden. I kan afbryde læsningen et øjeblik og tale sammen om det, I læser. Og det er en fælles oplevelse, i modsætning til legeland eller lignende oplæser, hvor du som forælder sikkert er lidt på sidelinjen… Alle de andre oplevelser kan også noget. Men nedprioriter ikke nødvendigvis højtlæsningen til fordel for dyrere oplevelser, som ikke nødvendigvis giver dit barn det, som det har mest brug for; nemlig nære, langsommelige stunder med mulighed for at tale om de små og store ting i livet.

Hvorfor er det sådan en god ide?

Læsning giver almen dannelse. Hvis vi læser, møder vi historier og viden, som gør det nemmere at “connecte” sammenhænge i resten af livet. Et alment kendskabt til fx eventyr kan give film, stand-up comedy eller bestemte serier en ekstra betydning, i de referencer der ofte gives. Dit barn vil generelt få mere ud af anden underholdning, fordi det ikke ‘misser’ detaljer eller andet, der giver ekstra mening. Det sammen gælder samtaler i klassen, hos venner eller fremtidige kærester.  Dit barn er bare ‘bedre klædt på’ i langt flere sammenhænge. 

Der er utroligt mange gode grunde til at tage sig tiden til at læse for sine børn. Jo mere du selv læser for dine børn, jo større læselyst skaber du hos dem, så de selv vil vælge at læse som store børn og unge mennesker. At skabe læselyst, er en af de største gaver, man kan give sine børn af flere årsager. De vil naturligt klare sig bedre i skolen, da der er ikke et fag i vores uddannelsessystem, som ikke kræver læsning. Ikke en gang matematik, selvom det ikke er læsning, som er dominerer i faget.

Foruden at give viden og være med til at forbedre muligheden for at lære i skolen, kan læsning åbne andre universer. Skønlitterære bøger giver mulighed for at udfordre fantasien, når handling beskrevet med ord skaber billeder inde i hovedet. Hvordan ser hun ud, hvor gik han hen og hvem mon kvinden i vinduet er? Og det er heldigvis noget, både voksne og børn har glæde af. Det er nemlig for mange en form for afkobling, at forsvinde ind i et andet univers og lægge sin egen situation bag sig for et par timer. Hertil kommer, at mange – specielt unge – finder forståelse for sig selv, ved at læse historier, der beskriver karakterer de kan identificere sig selv med. Med et fagligt lærer-begreb kan man sige, at skønlitteratur øver det unge menneske i at ‘reflektere over sig selv’ – den kan være en hjælp i deres identitets-dannelse.

 

Skole&Livs forslag til gode højtlæsningbøger

6-8 år

Serien om Hullerikerne af Josefine Ottesen

Serien om Kaptajn Underhylder af Dav Pilkey

Serien om Bærfolket af Lene Kaaberbøl

Alle vi børn i Bulderby af Astrid Lindgren

Gummi-Tarzan af Ole Lund Kirkegaard

Otto er et næsehorn af Ole Lund Kirkegaard

8-10 år

Serien om Harry Potter af J. K. Rowling:

Serien Vildheks af Lene Kaaberbøl

Ronja Røverdatter af Astrid Lindgren

Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren

Junglebogen af Rudyard Kipling

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *