Anmeldelse af kriminalroman “Retfærdig vold”

“Jeg vil ikke,” sagde pigen. Den hyggelige stemning var væk. Pludselig var soldaterhistorierne holdt op med at være spændende. De var blevet til noget andet. Noget forfærderligt. Noget, voksne aldrig skulle gøre ved børn. Ovre i hjørnet fulgte hendes venner skrækslagne med – en dreng og en pige. Ingen af dem ville nogensinde glemme det. Manden stønnede. Den eneste anden lyd i stuen var af skolepigen, der desperat og håbløst kæmpede imod. Hendes arme flaksede, mens eftermiddagslyset flød dovent ind gennem de åbne vinduer.

Hovedpersonen i Aske Munk-Jørgensens kriminalroman, Retfærdig vold, hedder Anders. Anders er fraskilt kriminalbetjent, som oven i købet er på tvungen orlov. Men efter mordet på en frikendt mand, der ellers var sigtet for pædofili, bliver Anders kaldt ind som en del af det opklaringsteam, der sættes til at opklare mordet på den frikendte mand. Der er en grund til, at Anders er sendt på tvungen orlov, og den bliver tydelig da han er tilbage på politigården med sine kolleger. Anders går sommetider sine egne veje – nogen gange er det positivt, andre gange medfører det udfordringer for både ham selv og resten af teamet.

Aske Munk-Jørgensen har med Retfærdig vold spundet en spændende og meget velskrevet kriminalroman. Retfærdig vold er en rigtig ‘page turner’, fyldt med uhygge, spænding, konflikter, intriger, usikkerhed og kærlighed. Der er flere strukturer i plottet, men man kan som læser sagtens følge med. Der er action – men også tid til at lære karaktererne at kende. Romanen foregår i miljøer med handlinger og et sprog, som ikke er fremmed i en kriminalroman – men der er også en ømhed og inderlighed.

Vi på redaktionen er glade for Askes nyeste skud på bog-stammen – og vi vil klart anbefale dette stykke helstøbte underholdning som læsning i påskeferien. Du kan købe bogen her

LÆS flere af vores anmeldelser her.