Studie; Sådan bliver du klar til eksamen

Studie; Sådan bliver du klar til eksamen

Eksamenerne nærmer sig. Det kan både virke som om de er alt for tæt på og alligevel meget langt væk. Når man tænker på hvad man skal nå, kan det virke som om det er lige om lidt og man sikkert ikke når at blive klar… Omvendt, hvis man ikke beskæftiger sig med alt det man skal ordne inden eksamen, så virker det som om der er oceaner af tid…

Faktum er, at hvis du gerne ville komme godt igennem eksamensperioden, så er der meget du kan gøre for at forberede dig. Her på Skole&Liv deler vi gerne ud af erfaringer og gode råd, tips og tricks. Denne gang handler rådene ikke om selve eksamensperioden, men hvordan du skaber de bedste rammer til når det hele går igang. Det kan virke nærmest banalt, men ikke desto mindre har det stor betydning for, hvor ovenpå og oplagt du vil føle dig, når det hele går løs.

Gør rent

Eksamensperioden kan ofte være en meget presset periode, fordi der hverken er tid eller overskud til at nå alle de praktiske ting, som er en del af hverdagen. Derfor kan det være en fordel at få både ryddet op og gjort rent på grundig vis, inden selve eksamenerne begynder. Når det er gjort, hænger det hverken over dig mentalt eller tager din tid i praksis der, hvor tiden er mest knap.

Vask tøj

Det samme som er tilfældet med rengøringen, gør sig gældende med vasketøjet. Få tømt vasketøjskurven helt, så du er sikker på at der er tøj nok til det næste stykke tid og netop ikke står og mangler rent undertøj på eksamensdagen. Det samme gør sig gældende, hvis du skal til fødselsdag, til fest eller andet lignende på programmet i perioden –  sørg for at skjorten eller kjolen er strøget og at du ikke mangler noget.

Forbered måltider

Det er en fordel, hvis du har fyldt både dit køleskab og din fryser godt op når eksamensforberedelserne begynder. Fra nu og frem til eksamen kan du med fordel tage lidt fra til fryseren, hvis du bager boller, kage eller brød – fx til morgenmaden under eksamenslæsningen. Det kan også være skiver af rugbrød til frokosten. Du kan også, nok med endnu større fordel, lave lidt større portioner af aftensmad og fryse noget af det ned. Retter der egner sig særdeles godt til nedfrysning er lasagne, boller i karry, suppe og kødsovs.

LÆS OGSÅ: Kan du løbe fra din eksamensangst?

Meld klart ud

Fortæl familie og venner at du læser til eksamen og derfor ikke ‘er på’ lige for tiden. Det er vigtigt for mange,at de får meldt klart ud, at det ikke er lysten der mangler, men at det er vigtigt for dem at prioritere eksamenerne. Og når først det bliver meldt ud, oplever mange forståelse og opbakning fra venner, familie og kæreste. Og for mange studerende er det en stor lettelse, når det er meldt tydeligt og klart ud en gang for alle, så man ikke i flere uger eller måneder skal prøve at komme med undskyldninger eller hvide løgne.
Når dette er sagt, skal du huske, at det aldrig har været meningen at studerende skal ‘burer sig inde’ i flere måneder – men book ikke din kalender med for mange aftaler eller siger ja til spontane ideer, fordi du får dårlig samvittighed.

Minimer andet arbejde

Netop fordi eksamensperioden er et tidspunkt, hvor du skal fokusere på dit studie og dine eksamener, er det nu du skal bede om færre timer – og i hvert fald sige nej til ekstra vagter. Gør meget gerne som med udmeldingen til familie og venner. Fortæl din arbejdsgiver og kolleger, at du ikke kan tage ekstra vagter frem til eksamensperiodens slutning og at du gerne vil være fri for at blive spurgt frem til den dato.

I bund og grund handler det om, at du i denne periode mest af alt skal forholde dig til dine eksamener og derfor ikke skal tage stilling til, om du kan arbejde et par timer mere, om du skal besøge familien eller hvad aftensmaden skal være.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *