Boganmeldelse: “All in” af Jesper Buch

I begyndelsen af marts udkom All in af Jesper Buch, som efterfølgende har fået en del kritik i landets medier. Mange unge går med en lille iværksætter i maven, og derfor besluttede vi her på Skole&Liv at læse og anmelde bogen selv.

All in er en enkel bog med 10 gode råd fra iværksætteren Jesper Buch. Jesper fortæller gennem bogen sin egen personlige historie og bygger sine råd på netop disse erfaringer. Derfor skal bogen også skal ses delvist som underholdning og ikke kun en ren praktisk opslagsguide. Netop af denne grund skal man som læser heller ikke forvente lange uddybende forklaringer. I stedet kan man som læser forevente inspiration til, hvordan man effektivt lykkes med sin egen iværksætter-drøm.

Jesper Buch har skrevet en let tilgængelig og ganske anvendelig bog, hvor rådene er håndgribelige for enhver iværksætter. Samtidig medvirker det personlige islæt også til, at man som læser opnår en forståelse for, hvorfor man skal følge de guides, han serverer for en. Det er ikke den dybe tallerken Jesper har opfundet og fortæller om i bogen. Men det er jo for så vidt heller ikke en nødvendighed, når formålet er at inspirere og guide iværksættere i opstarten og under udviklingen af deres virksomhed. De færreste iværksættere har tid eller overskud til at sætte sig ind i lange teoretiske forklaringer – de er i disse faser praktisk orienteret og har rigeligt at tage sig til. Derfor er vores vurdering også, at disse enkle råd er anvendelige og rent faktisk kan gøre en forskel for iværksættere.

Bogen er med til at skabe inspiration og sætte tankerne i gang om egen virksomhed. Jesper argumenterer for sine råd og minder om vigtige ting, som mange iværksættere har tendens til at glemme eller nedprioriterere i en travl hverdag, hvor salg, omsætning og vækst er i fokus.