Tal eksamen ned!

Tal eksamen ned!

På Skole&Liv er pt. omgivet af unge, som går til prøver, årsprøver og eksamener – samtidig med at vi gang på gang kan læse i medierne, hvordan perfektionisme og præstationsangst stiger hos nutidens unge. Derfor vil vi gerne bidrage til attale eksamen lidt ned”.

“Tale eksamen ned”, tænker du måske. ”Jamen, eksamen er vigtig – den er afgørende for hvilket liv, jeg vil få og hvilke uddannelser, jeg kan vælge imellem… Man kan da ikke tale eksamen nok op!”

Men jo, det kan man. Og desværre får nogen gjort eksamen til et hysterisk helvede – både for sig selv og for andre. At piske en stemning op omkring prøver eller eksaminer virker for de færreste positivt. For de allerfleste, hvis ikke alle, har det den modsatte effekt. Det hæmmer indlæringen, giver mindre energi og gør en så nervøs, at man ”performer” dårligere ved selve eksamen. Derfor skal eksamen tales ned – den skal ikke gøres vigtigere, end den egentlig er. Jo, eksaminer er vigtige, men de er ikke vigtigere end så meget andet i livet.

Hvorfor?

For det første står en eksamen sjældent alene. Den enkelte eksamen er som regel en del af flere eksaminer og og på sigt en del af et karaktergennemsnit. Det gør den enkelte eksamen mindre betydningsfuld – de andre eksaminer ”tæller” jo også.

For det andet er en eksamen af en varighed på mellem en halv og 6 timer – det er ikke særlig meget ud af et helt liv.  Man skal ikke give et par timer ud af et helt liv særlig meget magt. Så vil du måske sige: ”Nej, men resultatet betyder rigtig meget for mine fremtidsmuligheder”. Og endnu engang må vi her sige: “Nej, det gør det ikke!”.  Det har nogen indflydelse ja, men som sagt står de ikke alene i regnskabet. For helt ærligt, hvad er det værste der kan ske, hvis du ikke får den ønskede karakter? Og her er svaret; “Så  kan jeg ikke få den uddannelse, som jeg gerne vil” ikke godkendt. Der er mange uddannelser, som fører til de samme muligheder i erhvervslivet – og kvote 2 findes heldigvis stadig. Herudover kan man altid efteruddanne sig og supplere med ekstra kurser, ekstra fag osv., alt efter hvilken eksamen der ikke gik så godt som ønsket.

At fortælle sig selv eller andre, at eksamen faktisk ikke er SÅ vigtig, fører både til mindre præstationsangst, bedre performance og gladere dage – og det er ikke engang løgn, at den ikke er SÅ vigtig –  i hvert fald ikke i det store perspektiv.

Carpe Diem, YOLO, Seize the Day og alt det der…. Selvfølgelig skal vi alle yde vores bedste, men lad være med at medvirke til hysteri, succestyranni eller angst.  Vi skulle også gerne nyde livet.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *