Interview; Kvinderne bag konceptet ‘Skolepassion’ vil bringe passionen tilbage til folkeskolen

Interview; Kvinderne bag konceptet ‘Skolepassion’ vil bringe passionen tilbage til folkeskolen

Vi mødes med begge damerne bag det nye koncept, Skolepassion.dk, Amy Doherty Jönsson og Rikke Berg. Til daglig har Amy sin gang i sit eget mentor-firma, Teenagementor og Rikke har i årevis drevet sit eget firma, SoSimple, der beskæftiger sig med coaching, udvikling og mindfulness.Selvom de to har hver deres faglighed og erfaring, har de det til fælles, at de er optaget af og har erfaring med børn og unge – og de ting, de kan gå og kæmpe med i hverdagen… Amy i kraft af sine mange år som lærer og Rikke i kraft af sine 5 år som frivlllig i Børns Vilkår.

Lad os begynde ved begyndelsen, hvordan fandt en tidligere lærer og nu mentor sammen med en coach der arbejder med ledelsesudvikling i erhvervslivet? Hvordan fandt I to sammen på ideen til Skolepassion?

»Vores første møde var et såkaldt ’kaffemøde’, som handlede om at sparre med hinanden om det at være nystartet som selvstændig« fortæller Amy. Amy havde nemlig næsten lige åbnet sit firma, Teenagementor, efter cirka 10 år som lærer. Hun havde inviteret Rikke på en kop kaffe – med det håb at få lidt sparring i forhold til sit nye erhvervs-eventyr.

Rikke indskyder, »vi sidder i min lejlighed og brainstormer vildt med flipovers – og vi kommer forbi alt muligt. Blandt andet begynder vi at tale om stress i samfundet og hvordan passionen mangler hos utroligt mange mennesker. Vi er begge meget engagerede i forhold til netop de to ting og taler videre om, hvordan vi – sammen – kan gøre en forskel på de her områder…«

Amy tager ordet igen og fortæller om, hvordan deres første samtaler tydeliggør deres forskellige baggrunde og tankemønstre.  De sporer sig sammen ind på, at det især vil være skoler som institutioner, der vil kunne have gavn af deres fælles ekspertise. Amy griner lidt og fortæller, at Rikke – sandsynligvis i kraft af sine mange år som coach – godt kan udfordre Amys synspunkter. Hun smiler og siger, »på den gode måde altså. Men jeg er til tider blevet mundlam af at blive rusket i mentalt og få skubbet til mine ’ståsteder’. Som regel afføder det gode og øjen-åbnende samtaler om bl.a. at vi alle som mennesker må tage ejerskab og spørge, hvad vi egentlig selv gør for at ændre situationen, hvis vi er utilfredse… som lærer, leder eller elev.«

Men hvad er det så I to som team kan tilbyde landets skoler, som andre ikke kan… Hvor er det I adskiller jer?

Rikke og Amy snubler nærmest over hinandens ord, da de i munden på hinanden fortæller, at det er sammensætningen af deres fagligheder og erfaringer, som gør dem til noget særligt. Der er en del andre end Rikke, der arbejder med ledelsesudvikling og coaching, og der også en del ’tidligere lærere’ end Amy. Men sammensætningen af de to, og ikke mindst deres erfaringer, gør forskellen. »Og det at vi tør udfordre« udtaler Amy. »Ja, vi har ingen berøringsangst,« supplerer Rikke, »vi hjælper med at få italesat tanker, mønstre og rutiner, uanset om det er fordrende eller hæmmende. Vi skal tale om det, der trykker, det der ikke virker og det der ikke gør ondt. Tør man ikke tage fat og tale om det svære eller udfordre vanerne og det der ikke fungerer, på grund af berøringsangst, så kan man jo heller ikke ændre på noget og få det bedre«. Rikke slutter med ordene, »Skal man sige det kort, kan man kan vel sige, at vi kan hjælpe med at flytte fokus, fordi vi tør tale om frustrationerne, der blokerer for udviklingen.«

Når I så har været ude og holde et foredrag eller en workshop på en skole, hvad sker der så – er det det?

»Nej, overhovedet ikke.« Igen er de to lige ivrige kvinder lige ved at sige det samme på samme tid. »Tanken er, at efter et foredrag eller en dag med workshop, kommer et opfølgende forløb. Det vil ofte være oplagt med fx leder-sparring, som jo er Rikkes ekspertise. Men vores idé er, at det skal være individuelt fra skole til skole, så der bliver lagt et individuelt forløb for hver skole, som imødekommer netop den pågældende skoles behov. Og det er netop her det bliver tydeligt, at vi skiller os ud fra andre. Det gør vi, fordi Amy har viden om og erfaring med lærerne og skolen som institution, Rikke har den solide erfaring med ledelsesudvikling og coaching – og vi begge har erfaring med børn og unge. Under alle omstændigheder vil vi, så godt som altid, anbefale, at alle – forældre, ledelse og lærere – inddrages. Det er bestemt ikke gjort med et par timer eller en enkelt dag. Det vil jo altid være en proces at mobilisere de ressourcer, der er til stede på en skole. Det, vi allerede ved og kan, tager tid at få mere frem. At få det frem kræver, at man tager sig tiden til at mærke efter og tale sammen, og dermed gør hinanden opmærksomme på den retning, vi skal bevæge os i.«

Hvad ønsker I at jeres kunder får ud af at bruge jeres kompetencer?

»Vi ønsker at folk bliver bevidste om, at det ikke handler om et opgør eller om et ’enten eller’, men at det handler om at turde udfordre sig selv og hinanden. At man opnår indsigt, som betyder, at man kan se, at det livet eller arbejdslivet kan være både og. At man kan holde fast i sig selv og samtidig forandre, at man kan udvikle – da det ikke handler om at skabe nyt men netop holde fast i det der er og samtidig dreje på nogen knapper… Vi ønsker, at vores kunder opnår evnen til at tage deres egen passion tilbage og blive omdrejningspunktet – at man formår at vende fokus fra ’synd for’ til ’hvad kan jeg eller vi gøre’. Det handler sådan set om, at man tilvælger en handlingsorienteret tilgang til sit arbejdsliv… det eller en accept af det eksisterende. Det er ganske enkelt og ligetil at have med at gøre, når man først får øje på det og accepterer, at det er det, der er valgmulighederne.«

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *