Sidste skoledag!

Så er det tid for sidste skoledag for de fleste af landets elever – både på ungdomsuddannelser og i grundskolen – såvel i folkeskolen som på landets privatskoler. Det er ensbetydende med rigtig mange forskellige ting. Det betyder blandt andet, at gader of fortove rundt om i byer er smurt ind i barberskum, at skolernes gange og lokaler flyder med karameller – og at lærere står og griner ad sig selv, fordi eleverne har oppet sig med kreative karikaturer. Visse steder betyder det også, at elever ånder lettede op eller er triste, fordi nu er det slut med at være skoleelev. I den forbindelse har vi talt med Amy Jönsson, som har været lærer i 10 år og derfor været med til mange sidste skoledage. I dag arbejder Amy som TeenageMentor.

Kan du nævne gode traditioner i forbindelse med sidste skoledag i 9. eller 10. klasse?

»Nogen af de traditioner, som både jeg og mange elever holder rigtig meget af, er klart det her med at være klædt ud og pjaske med vand. Det er jo sjovt for alle ’legebørn’. Derudover synes jeg, at det er skønt at få god tid til at hygge og spise morgenmad med sin klasse – og holde tale for dem. Til sidst vil jeg helt klart nævne en særlig tradition, man har på Greve Privatskole, hvor jeg har arbejdet. Der havde man den tradition, at 9. klasses-eleverne gav 0. klasse-eleverne en rose på første skoledag – og så gav de til gengæld 9. klasse-eleverne en rose på sidste skoledag. Skøn tradition! Meget symbolsk.«

Hvis du skal fremhæve et par rigtig gode oplevelser i forbindelse med sidste skoledag, hvad ville du så nævne?

»Det har helt klart været engang, hvor jeg sagde farvel til en klasse, som jeg havde haft siden første klasse. Jeg havde en fantastisk relation til dem, fordi jeg havde fulgt dem i så mange år… Jeg har faktisk stadig kontakt til dem i dag.«

»En anden helt speciel oplever i mine år som lærer var, da jeg havde ført en klasse til eksamen et år, hvor jeg var højgravid. Den klasse havde købt gave til min kommende baby. Det var så sødt – og en fantastisk oplevelse, fordi den omtanke jo viser, at vores relation har betydet noget for dem.«

Hvilke svære ting kan mener du, at der kan være forbundet med sidste skoledag?

”Min erfaring siger mig, at det er super vigtigt, at rammerne er ridset meget klart op, inden selve dagen – og lige bliver gentaget i sidste øjeblik. Unge mennesker kan meget nemt komme til at ’køre hinanden op’, hvilket sommetider betyder, at nogen af dem bliver over-gearede… og tingene så kan køre af sporet på den ene eller anden måde.”

”Man skal også passe på med at lade eleverne spise morgenmad alene, eller uden opsyn, da de så kan finde på at begynde at drikke alkohol. Det giver et dårligt udgangspunkt for en ellers sjov og glad dag for alle.”

Hvad bør forældre, i din optik, være opmærksomme på?

»Forældrene skal huske på, at det er deres børns dag – ikke deres egen dag. Eleverne skal have lov at arrangere og opleve dagen med de mennesker, der har været en del af deres skolegang. Mit råd til forældre er, at de skal nyde deres børns oplevelse af dagen uden decideret at blande sig. Tal med børnene om det, som de selv italesætter, men lad være med at kritisere hvorvidt der må være barberskum, alkohol eller andet. Og lad endelig være med at kritisere jeres barns ’outfit’ – også selvom det er lige lovlig vovet. Det er den ene dag, børnene kan få denne oplevelse, så lad dem endelig få den – lad den være deres. Det er en glædesfyldt og forløsende dag, så nyd at jeres barn få den oplevelse… men lidt på afstand.«

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *