Interview med Anna Bogdanova; “Sundhed for mig er friheden til at gøre, hvad der passer mig”

Anna Bogdanova er personlig træner, forandringscoach og forfatter til bestsellerne ‘Skyhøj Forbrænding’ og ‘Veldrejet’. Hun er kendt for sin onlinetræningsskole ‘Annas Baldebiks’, og hun har haft over 7.000 kvinder igennem sine træningsforløb. Du kan læse mere om Anna her.


Hvad er sundhed for dig?

»Sundhed for mig er friheden til at gøre, hvad der passer mig. At have energi til at gøre ting, jeg elsker, til at arbejde og til at kunne bevæge mig og lege med mine børn uden at føle mig begrænset af min krop eller manglende overskud.«

Hvad er din mission med dine bøger og onlineforløb?

»Det er at give kvinder nogle redskaber, som også gør dem i stand til at få mere frihed i deres hverdag. Mere bevægelsesfrihed, smertefrihed, mere styrke, mere overskud til de ting, de gerne vil, bedre forhold til sin krop. Hverdagsvenlige løsninger, som gør, at de får mere energi frem for at blive kørt over af en eller anden stram bootcamp, som bare er endnu en ting på to do-listen. Jeg kalder det for magiske træningspiller, hvor man med en relativt lille indsats og tidsforbrug kan få et ret stort udbytte på kropskontoen.«

Fornemmer du en generel ændring blandt danskere i forhold til hvad sundhed og sund, opbyggende træning er?

»Flere har fået øjnene op for styrketræning, og det er mega positivt, at flere og flere fokuserer mere på, hvad deres krop kan, end hvad den vejer. Der lader til at være mere interesse for, hvad man fysisk kan eller gerne vil kunne med sin krop som fx at blive stærk. Men alt for mange forbinder stadig sundhed med at spise kaloriefattigt og træne som en gal. Men det er bestemt ikke sundhed for alle. De færreste forbinder sundhed med at spise mere og bevæge sig mindre, men det er bare det, rigtig mange har brug for i en krævende hverdag, hvis de skal opnå mere regelmæssighed i de gode vaner og dermed mere overskud, styrke og energi i deres krop. Alle de ting, vi gør, som handler om at blive tynde her og nu, det er ikke sundhed – i stedet kan det på sigt skade vores helbred. Jeg vil gerne hjælpe folk med bedre at forstå, hvordan de ting, de gør, påvirker deres fysiologi, så de bedre kan træffe de gode valg for deres krop i den situation, de nu er i.«

 

 

Hvor meget har det mentale, følelsesmæssige og psykiske at gøre med vores fysiske sundhed?

»Rigtigt meget! Social og mental stress påvirker kroppen fysiologisk som fysisk stress, nogle gange også i endnu højere grad. Hvis man har en høj belastning socialt eller mentalt, er man nødt til at tilpasse de fysiske krav, man stiller til sin krop, så man ikke brænder lyset i alle ender på én gang. Jeg hjælper folk med at lære at skrue på træningen, så de får den tilpasset den samlede belastning, som de er udsat for fra alle sider. Sådan at den styrker mere, end den bryder ned. Når der er mere pres på fx arbejdet og parforholdet, skal man skrue ned et andet sted og ikke gå i gang med en ambitiøs bootcamp. Så må man ændre sine mål og ambitioner til, hvad kroppen kan klare lige nu. Til gengæld vil de fleste opleve, at når de styrketræner og lærer at blive stærkere, vil det afspejle sig på andre områder i deres liv. Når man får en øget kropsbevidsthed og bogstaveligt talt lærer at stå stærkere, bedre fast, bliver man også generelt mere tryg i verden og kan bedre mærke sig selv og sine grænser. Man kan nærmest føle sig uovervindelig på andre områder, når man helt på egen hånd har lært at mestre nogle øvelser og er blevet stærkere.«

Hvad er de tre vigtigste ting, du vil sige til unge kvinder og mødre omkring deres krop og deres sundhed?

»Det mest frustrerende for kvinder er, når kroppen ikke vil samarbejde. Når man gør alt det ‘rigtige’, og alligevel former kroppen sig ikke, som man ønsker, og man føler, at man kæmper imod sin krop. Men hvis du i stedet ser alle de her tegn fra kroppen som en beskyttelsesmekanisme iværksat af din hjerne, der sørger for, at du har energi til det vigtigste, og betragter kroppen og din hjerne som en medspiller, vil du kunne fortolke det, der sker i din krop helt anderledes og holde meget mere af den.«


»Elsk det, du gør ved din krop. ‘Elsk din krop’ er meget oppe i tiden, men hvis du ser dig selv i spejlet og ved, at du gør en masse ting, som ikke er gode for din krop, er det meget svært at elske sin krop. Og du kan se på nøjagtigt den samme krop i spejlet – samme form og samme størrelse – og elske den på en helt anden måde, fordi du ved, at du træffer gode valg for din krop. Så flyt fokus fra kroppen til de gode ting, du gør for din krop – af et oprigtigt ønske om at passe på dig selv, og ikke som straf.«

»Acceptér, at der vil være udsving. Nogle gange vil du være oppustet og ikke kunne passe dine bukser. Dit taljemål vil ændre sig hen over måneden, ja faktisk vil det ændre sig fra morgen til aften, og de fleste må altså knappe bukserne op om aftenen. Det er ikke nødvendigvis fedt. Du kan have trænet for tungt, sovet for lidt eller nærme dig den tid på måneden. Stol på, at kroppen nok skal vende tilbage – lad være med at straffe den med fx en sultekur. Din krop er en dynamisk størrelse, og det er okay. Jo mindre ekstreme tiltag du byder den, når du bliver mødt af de naturlige udsving, des mere vil den stole på dig – og så vil udsvingene blive mindre i omfang og varighed, så du hurtigere kan vende tilbage til balance.«

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *