Boganmeldelse; ”Jeg slukker nu!” Af Catherine Price

Mange danskere – både børn og voksne – oplever i stigende grad at blive afhængige af deres smartphone. Det kan komme til udtryk på mange måder, ligesom andre afhængigheder. Afhængighed af smartphone giver både fysiske og psykiske symptomer. Det fysiske kan blandt andet komme til udtryk ved hovedpine, søvnbesvær samt smerter i nakke og fingre. Det psykiske bliver tydeligt i forhold til stress, irritation og det at humøret afhænger af ’det digitale fix’.

Alt dette, og hvordan man finder vejen ud af afhængigheden, har den prisbelønnede forfatter og videnskabsjournalist, Catherine Price, skrevet en bog om. Bogen består af to dele. Den første del omhandler, hvordan og hvorfor vores smartphone-afhængighed opstår samt konsekvenserne, altså vores symptomer på afhængigheden – og hvad de gør ved os. Den anden halvdel af bogen, ”Jeg slukker nu!”, er en vejledning til, hvordan man bliver sin afhængighed kvit. Den gennemgår ’dag-for-dag øvelser’ til 30 dage.

Bogen er en fin blanding af både at være videnskabeligt baseret, personlig og humoristisk. Med jævne mellemrum kommer der (selv-)ironiske kommentarer, som virker afvæbnende og betyder, at man som læser ikke sidder med følelsen af en ’løftet pegefinger’.

Bogen sætter – på en seriøs og tryg måde – fokus på et usandsynligt vigtigt emne og problem for mange mennesker. Den er bestemt anvendelig og de videnskabelige henvisninger og Catherine Prices viden på området, gør, at man får tillid til hendes forklaringer og vejledninger. Hendes citater, fra brugere af programmet i bogen, øger bestemt forståelsen af hvor vigtigt problemet er – og skaber også mulighed for som læser at identificere sig med andre og at se det hele fra en humoristisk vinkel… hvor fjollet det er at bruge timer på en telefon, hvis man hver dag ærgrer sig over ikke at have tid til at tage sine børn med på legepladsen.

Da vi på Skole&Liv er optaget af både unges og småbørnsfamiliers trivsel, er digitale problemer eller forstyrrelser om man vil, i vores øjne vigtigt. Vi oplever bogen, ”Jeg slukker nu!” som et utroligt vigtigt og positivt indspark i problematikken. Vi mener, at bogen er en rigtig god blanding af ’nede på jorden’, afvæbnende humor og seriøs videnskab samt omsorgsfuld personlig guidance i at ”slukke nu” og få mere glæde og trivsel i hverdagen.