Boganmeldelse; Jeg er f*cking hot! af Renée Toft Simonsen

Renée Toft Simonsen har efterhånden været en kendt forfatter i en del år – både som børnebogsforfatter til bl.a. Karla og Katrine bøgerne, som romanforfatter, som forfatter til en selvbiografi og som manuskriptforfatter. Ud over sin karriere som forfatter, er Renée Toft Simonsen også kendt som brevkasseredaktør på Femina – og så er hun jo uddannet psykolog. Begge dele forestiller vi os, her på Skole&Liv, at hun har haft god gavn af i forbindelse med tilblivelsen af denne nye bog. Bogen som er blevet til i de sene nattetimer og tidlige morgentimer, når forfatteren ikke kunne sove på grund af uro og hedeture.

Er vi glade for Renées ærlige fortælling om sine egne hedeture, søvnmangel, angst og møde med ‘tyngdekraften’. Bestemt!

Hvis der er noget, man kan være Renée taknemlig for, i denne bog såvel som i hendes selvbiografi og interviews rundt omkring, så er det hendes ærlighed. Renée har en særlig evne til, med respekt for sig selv og andre, autoritet og samtidig fuldstændig ærlighed, at tage livtag med tabuer i fuld offentlighed. Og er der noget, som den evne medfører, når man møder hendes tekster, så er det befrielse.

Kvinden, Renée, er modig, intet mindre. Hun skriver om nogle af de allermest private og intime situationer, men med respekt for sig selv, de andre mennesker der bliver nævnt i bogen, og for læseren. Det bliver på intet tidspunkt flæbende, vulgært eller pinligt – bare ømt og ærligt.

Bogens genre er en pudsig størrelse, idet den mixer Renées faglighed som psykolog i noget, der minder om faglige essays, med dagbogs-agtige skriblerier og andre essayistiske kapitler fyldt med undre. Og så er der ind imellem kastet et digt eller et brev ind i et kapitel. Skal man putte bogen ned i en kasse, så er det vi vel ovre i en selv-terapeutisk selvbiografisk genre, der behandler et bestemt emne, nemlig kvindens overgangsalder…

Netop det faglige, psykologiske islæt gør, at bogen som sådan også bliver ‘kvalificeret’. Der er noget viden, vi som læsere får med – samtidig med at det er så befriende, at denne gudesmukke, tidligere internationale ‘star’, som i manges øjne lever et perfekt liv, vælger at indvie os læsere i noget, der er rigtig svært. Vi takker for, at du – Renée – smækker ‘svesken på disken’, italesætter det svære og til tider usynlige, og bryder et tema… For det skal de, tabuerne, de skal brydes – der er ikke noget at skamme sig over.