Boganmeldelse: Minecraft Øen af Max Brooks

KONKURRENCE: Vil du gerne vinde bogen Minecraft øen? Så har du pt. chancen – hop ind på vores Facebook side og se hvordan! Konkurrencen slutter d. 25/7 klokken 12.00.

Ligesom sidste år, vil vi denne sommer forsøge at formidle gode forslag til sommerferielæsning for både store og små. Vi har allerede skrevet en anmeldelse af Renée Toft Simonsens fabelagtige essayistiske bog om overgangsalderens betydning for kvinder.

Men denne anmeldelse er ikke til mødre i overgangsalderen… eller det kunne den faktisk godt være, hvis de stadig læser højt for deres børn, for denne bog kan faktisk også godt være en familie-bog. Vi er ganske begejstrede for denne nye børne-roman – eller ‘kapitel-bog om man vil.

Mange har kaldt denne bog for en moderne Robinson Crusoe-historie med en hovedperson, der skal overleve på en ø i Minecraft-universet. Og med god grund. Bogens helt er strandet på en – tilsyneladende – øde ø og oplever, at han hverken aner hvor han er, ved hvordan han skal klare sig eller kan finde ud af, hvem han er eller hvor han kommer fra… eller for den sags skyld finde tilbage til, hvor han kom fra. Han erfarer dog, at alt i denne nye verden er lavet af blokke – og at der ikke er mulighed for at hvile sig eller orientere sig ordentligt. Derimod må han se sig nødsaget til, fra det øjeblik han ankommer til øen, at udfordre sig selv på flere planer for at kunne overleve i den nye verden. Hvert kapitel rummer en udfordring eller prøvelse – og slutter med en erfaring, så bogen kommer til at minde om en børne- eller familieudgave af en udviklingsroman.

Minecraft-bøger har vi læst før. Men det har været bøger om Minecraft-spillet og dets elementer, kunne man måske ligefrem kalde dem for fagbøger om Minecraft? Denne, nye, bog på dansk fra Politikens Forlag, er derimod skønlitteratur. Denne nye bog, som vi vurderer, at hele familien kan have stor glæde af at læse i fællesskab – fx som højtlæsning, er en ‘ekspedition ind i Minecraft-universet’, som både garvede Minecraft-entusiaster og Minecraft-nybegyndere (ofte forældre) har glæde af.

En af bogens helt store forcer er nemlig, at bogen kan være et afsæt for, at familiens børne fører forældrene ind i Minecraft-universet – uden at forældrene nødvendigvis står og ser på at barnet spiller spillet… Bogen fortælles på en måde, så de indviede ofte klukker af grin, fordi hovedpersonen i bogen (og mange forældre) er uvidende om, hvad der sker – indtil det er penslet helt ud… Så børnene – Minecraft-veteranerne – oplever samme forventnings-glæde som når man næsten ikke kan vente med at komme med pointen i en vittighed. Samtidig oplever børnene også, at de er “ovenpå” i noget, som de deler med forældrene… Børnene er ‘de indviede’. Begge dele booster både selvtillid og selvværd, at det ind imellem er dem, der forklarer forældrene noget – ulig hvordan det plejer at være…

Men hvad er det så lige, der er så fedt for det voksne publikum ved denne bog? Jo, først og fremmest giver det jo et indblik i noget af det, som børnene bruger deres tid på – uden at man behøver at sidde og blive søsyg af at kigge på den mindre fantastiske grafik i spillet. Dernæst er bogen komponeret og fortalt på en måde, så man som voksen godt kan opleve at blive underholdt, sandsynligvis også fordi bogen ikke er skrevet til det yngste publikum, men derimod henvender sig til de 9-11 årige. Men herudover kan fortællingen i bogen også noget, som fik os til at tænke på de seneste års animationsfilm. Sproget og humoren i disse film  har om noget kunne tryllebinde hele familier og underholde på flere niveauer. Det samme kan denne ganske fine bog.

Vores eneste anke er, at oversættelsen ikke på alle sider er super. Og med det, som den eneste anke, vil vi helt klart anbefale at tage denne bog med i rygsækken, strandtasken eller kufferten denne sommer, når man skal tilbringe tid med sit eller sine børn.