Studieprofil; Læreruddannelsen via e-læring ved Professionshøjskolen Absalon

Fakta om uddannelsen

  • Uddannelsens længde: 4 år
  • Praktik: 3 praktikperioder
  • Åbent hus: Se mere her
  • Læs mere om uddannelsen her

Line Muller Tribler, som oprindelig er uddannet pædagog, læser i dag til lærer via Professionshøjskolen Absalons e-læringsuddannelse. Line er mor til tre børn, og det er den primære årsag til, at hun har valgt e-læringsformen. Lines tre fag er matematik, historie og natur/teknik.

Hvorfor valgte du at læse til lærer?

»Jeg blev færdiguddannet pædagog i 2009 og herefter arbejdede jeg som børnehaveklasseleder i 4 år. Efter de 4 år ønskede jeg at forblive i skolevæsnet. Men på grund af en flytning og barsel var det ikke umiddelbart muligt for mig at fortsætte med at arbejde på den samme skole. Derfor – og fordi pædagoguddannelsen har givet mig kompetencer, der er god brug for på folkeskoler –  besluttede jeg mig for at læse til lærer. Jeg har også hele tiden forestillet mig, at det at have begge uddannelser ville forbedre mine chancer for at få et job på en skole – sådan som jeg ønskede mig.«

Hvorfor valgte du at læse til lærer via e-læring?

»Kort sagt på grund af familie og geografi. Min mand bruger i forvejen flere timer om dagen på transport, og jeg ville skulle gøre det samme, hvis jeg skulle ud til campus til undervisning hver dag. Da jeg begyndte på lærerstudiet havde vi også to børn – og nu har vi tre. Jeg ønskede ikke at være væk fra mine børn i så mange timer hver dag, som jeg ville skulle, hvis jeg skulle studere på den traditionelle måde. Så da jeg opdagede muligheden med e-læring, tænkte jeg, at det ville give nogle helt andre rammer for vores familie. Desuden må jeg nok blankt erkende, at jeg som 32-årig ikke havde det store behov for den sociale del af studiet.«

Hvad er dit drømmejob?

»Altså, lige nu er min førsteprioritet at være mor. Mine professionelle drømme må derfor vente i nogle år, indtil mine børn er mere ’selvkørende’, og jeg med god samvittighed kan fokusere mere på mit arbejde. Derfor forestiller jeg mig, at mit første job som færdiguddannet lærer vil være et helt almindeligt lærerjob – sandsynligvis på deltid. Jeg har dog en gammel drøm om at arbejde som museumsformidler eller ved en skoletjeneste. Denne drøm er bestemt blevet bekræftet efter mit praktikforløb på Vikingeborgen Trelleborg, hvor jeg udviklede og afprøvede et par undervisningsforløb. Jeg synes, at det er superspændende, når man arbejder med undervisning på et museum, fordi man både får mulighed for at udvikle materiale, undervisningsforløb og stå for selve formidlingsdelen. Det kunne jeg virkelig godt tænke mig på et tidspunkt! Der er virkelig utroligt mange jobmuligheder, når man er uddannet lærer.«

Hvorfor valgte du at tage din uddannelse ved Professionshøjskolen Absalon?

»Valget af uddannelsessted hænger, for mig, meget sammen med valget af e-lærings-versionen af min uddannelse. Valget handlede en del om praktik, idet jeg ikke ville bruge for lang tid på transport, når nu min mand i forvejen gør det, og vi har små børn. Det var derfor vigtigt for mig at finde det uddannelsessted, som lå tættest på. Nu skal man jo uanset om man er e-studerende eller ej, møde op på campus indimellem – og til de dage skulle der ikke være for lang transport heller. Desuden synes jeg, at Absalon Roskilde er et super lækkert campus med gode lokaler og et livligt, aktivt studiemiljø.«

Hvordan oplever du det at være e-læringsstuderende – og hvad betyder det for selve undervisningen?

»Jeg oplever, at det at være e-læringsstuderende kræver meget selvdisciplin. Men jeg oplever bestemt også, at det giver en masse frihed – ligesom jeg havde håbet på og regnet med. Selvom man jo ikke får de samme relationer til undervisere og medstuderende, som hvis man mødtes med dem hver dag, så er det jo meget op til én selv, hvilke relationer man ønsker sig og kan få. Jeg selv har, som sagt, ikke haft det store behov – og derfor har det passet mig fint, at det ikke har været forventet af mig. Det har, derimod, stået mig frit for at bruge det meste af min tid og energi på det faglige og på min familie. Vi har selvfølgelig også dage, hvor vi skal møde op til undervisning, gruppearbejde osv. – og på de dage er det muligt at opbygge personlige forhold til medstuderende. De relationer, man som e-studerende får til sine medstuderende og undervisere, afhænger meget af ens personlighed, temperament og ønsker om relationer til medstuderende.«

Line, hvad er din ’Top 3’ på e-læringsuddannelsen til lærer ved Professionshøjskolen Absalon?

»Nummer 1, for mig, har været min matematikundervisning. Min matematikunderviser var helt fantastisk! Det er dejligt at møde mennesker, der i den grad brænder for deres fag, og som er en stor inspiration som underviser.  De få gange vi mødes fysisk på e-læringsstudieformen kræver en effektiv og fokuseret undervisning. Jeg satte pris på de mange konkrete øvelser og materialer som både gav ideer til, hvordan jeg selv kan arbejde med faget og samtidig styrkede vore samarbejde i studiegruppen. Jeg er helt sikker på, at jeg i mit virke som lærer ofte vil tænke tilbage på denne undervisning og blive inspireret.«

»På en klar andenplads er den fleksibilitet som e-læringsformen giver. Man er nærmest fri til at gøre det, der giver bedst mening for en selv. Det har ikke været noget problem for mig at være på barsel med mit tredje barn midt i mit studieforløb på e-læring. Jeg har ønsket at tage et fag på daghold, fordi det gav mening for mig, og det var heller ikke noget problem. Det har virkelig været en super oplevelse at have den form for fleksibilitet under et studie.«

»På tredjepladsen må være min praktikperiode i museumsverdenen. Det var noget helt, helt andet, end jeg tidligere havde oplevet. Man kan jo så meget i sine praktikperioder som lærer. Efterskoler er jo fx også en mulighed. Men min periode som formidler på et museum styrkede en faglig interesse hos mig og bekræftede mig i fremtidige jobmuligheder.«

Q&A om Læreruddannelsen via e-læring

Hvorfor skal man vælge at tage læreruddannelsen via e-læring?

»Man skal overveje læreruddannelsen via e-læring, hvis man ønsker eller har brug for mere fleksibilitet og selvbestemmelse i forhold til at tilrettelægge sin studietid. For mange er det positivt, især hvis man bor meget langt væk fra studiets campus eller man har familie, hvor logistik mv. skal kunne hænge sammen. Man bør dog overveje, i hvor høj grad det sociale spiller ind i ens glæde ved studiet. Har man et stort socialt behov eller har svært ved at arbejde meget selvstændigt, er det ikke sikkert, at det er den rigtige studieform.«

»Man skal desuden vælge læreruddannelsen, hvis man har et eller flere fag, som man har en særlig interesse i eller brænder for. Man får, på læreruddannelsen, en særlig mulighed for at fordybe sig i sine fag og ’nørde’ lidt med dem. Man skal helt sikkert også overveje lærergerningen, hvis man gerne vil gøre en forskel for børn og unge. Som lærer får man mulighed for at skabe relationer med sine elever og se dem blomstre, både fagligt og personligt. Det betyder også, at man som lærer er med til at udvikle børn og unge fagligt og socialt.«

Hvor kan man komme til at arbejde, hvis man uddanner sig til lærer?

»Som lærer vil der ofte være jobmuligheder i nærheden af ens hjem på folkeskoler, efterskoler, privatskoler, behandlingshjem o.lign. Det betyder en del for mange, når de selv stifter familie, at de ikke skal bruge flere timer på transport dagligt. Bortset fra det geografiske, så arbejder de fleste lærere i dybt engagerede fællesskaber, som både er engagerede i arbejdet med eleverne og ønsker at gøre en positiv forskel for dem… men også for fællesskabet omkring skolen og kollegerne.«

»Mange lærere ender dog også med at arbejde med noget ganske andet. Det kan fx være, at man får arbejde inden for idrættens verden, museumsverdenen, foredragsverdenen eller som fx coach. Andre vælger at videreuddanne sig til gymnasielærer, psykolog eller leder.«

Er man færdiguddannet, når man har bestået sidste eksamen på læreruddannelsen?

»Ja, det er man. Men der er flere muligheder for at studere videre.«

Hvor kan man læse til lærer via e-læring?

»Det kan man blandt andet på Professionshøjskolen Absalon. Det særlige ved e-læring på læreruddannelsen ved Absalon er, at man fra 2018 kan tage ALLE undervisningsfag i folkeskolen via e-læring. Det betyder at også fag som idræt, madkundskab og musik også kan tages, selvom man er e-læringsstuderende.«

»Når man studerer via e-læring hos Professionshøjskolen Absalon, vil man nemlig opleve såkaldt ’blended learning’. Det betyder, at der er et miks mellem den internetbaserede undervisning og fysisk fremmøde på seminardage på campus.«

Hvordan bliver man optaget på læreruddannelsen?

»Som udgangspunkt kræver det en studentereksamen med et karaktergennemsnit på 7. Man kan dog også søge ind på læreruddannelsen gennem kvote 2, hvor man skal til optagelsessamtale som en del af sin ansøgning. Man kan også læse til lærer med merit, hvis man har en anden uddannelse med sig i forvejen.«

Hvordan foregår undervisningen på læreruddannelsen via e-læring?


»E-læringsversionen af den traditionelle læreruddannelse minder på mange måder om den traditionelle. Det betyder, at det man lærer, det man bliver uddannet til og det faglige niveau, er det samme. Det anderledes består i, at man ikke møder fysisk op til alle undervisningstimer, men derimod kan bliver undervist digitalt og kan studerer hjemmefra eller med studiegruppen de fleste dage. Det anderledes består også i, at man ikke i samme grad er ’bundet’ af daglige fysiske møder på campus i studie- og/eller læsegruppen, men at man selv er mere herre over sin tid, hvilket kræver en stor selvdisciplin og ikke mindst forventningsafstemning med sin studiegruppe i forhold til samarbejde og den løbende kommunikation.«

»Som e-læringsstuderende på lærerstudiet har man dog stadig dage med fremmøde. Er man e-læringsstuderende handler det om et antal fremmødedage om måneden, som man ved Professionshøjskolen Absalon har samlet til 2-4 seminardage per måned. Her får man mulighed for fysisk undervisning, vejledning og gruppearbejde mm.«

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *