Interview med Rachel Röst – stifter af Læsforlivet

Da vi løbende har fokus på noget af det mest fundamentale, når det kommer til skole og uddannelse, nemlig læsning, har vi talt med Rachel Röst. Rachel er stifter af Læs for livet som er en non-profit organisation. Organsiationen, Læs for livet, hjælper anbragte børn og unge til at få gode læseoplevelser.

Rachel fortæller, at hun stiftede organisationen, da hun var indigneret over ’verdens tilstand’, politikeres manglende viden om og indstilling til anbragte børn og unge. »Jeg tænkte ”nogen må gøre noget…”, hvorefter jeg indså, at jeg jo også selv er ’nogen’. Da jeg har skrevet et par børnebøger, kendte jeg jo faktisk bogbranchen og vidste, hvor meget spild der var. Jeg har også selv været anbragt. Jeg oplevede dengang, at ingen voksne omkring mig spurgte ind til læsning eller lektier. Til sidst nåede jeg frem til, at det ene sted – bogbranchen – var der overskud, og et andet sted var der underskud. Det måtte kunne bruges til noget. 

»Og ganske rigtigt. Et af bogbranchens overskud handler om, at mange bøger – ligesom med mad og andre varer – går til spilde. Og andre steder sidder underskuddet, nemlig i døgninstitutioner, på børnehjem og andre steder. Hvorfor ikke lade overskuddet komme til gode, der hvor underskuddet er?«, spørger Rachel retorisk.

Rachel, hvad betyder læsning for dig personligt?

»Jamen, for mig er det at læse litteratur simpelthen at være omhyllet af kærlighed. For mig blev læsning min egen psykiske overlevelse som barn. Jeg lånte stakkevis af bøger på biblioteket, og de gav mig glæde. De blev også et rum, som jeg kunne flygte ind i, når alt andet blev for mig meget… et trygt sted.«

 

»I dag, som voksen, er læsning en måde at søge ind i mig selv på. Ved at læse lærer jeg om at være menneske. Altså litteraturen kan jo åbne nye verdener for én, give indblik i psyke – og vise én muligheder, som man ikke lige troede fandtes.«

LÆS OGSÅ: Boganmeldelse: Minecraft Øen

Hvorfor mener du, at det er vigtigt for børn at læse, at du ligefrem måtte lave en organisation med det formål?

»Jeg mener, at der er flere spor i det. For det første er der den grund, som blandt andre mange forældre er meget opmærksomme på, nemlig, at der er utroligt meget skriftlighed i verden. Til trods for at mange andre medietyper vokser frem, så er skriftlighed stadig universelt. Skolegang i hele verden kræver, at eleverne er gode læsere. Alternativer er for de fleste en hård barndom med en dårlig skolegang, farvet af mange nederlag. Men der er også det spor i det her, som går på, at litteratur er ’fra menneske til menneske’. At læse kan være en introduktion til andre måder at være menneske på, at læse kan åbne verden for børn – uden at de behøver at rejse. Det er også meget psykologisk at leve sig ind i andre menneskers liv og deres perspektiver… det er meget udviklende. Der er meget socialisering og udvikling af empati forbundet med at læse skønlitteratur. Ja, og så er det også ofte sjovt, hyggeligt og underholdende at læse.«

Hvordan motiverer man bedst sine børn til at læse?

»Først og fremmest handler det om, at børnene skal få en lyst – som man skal hjælpe dem med at holde fast i – til bøger. Når jeg siger det, så mener jeg, at det er vigtigt, at børnene oplever en lyst og ikke udvikling af kompetencer. Denne lyst opstår hos de allerfleste børn gennem højtlæsning. Når lysten er der, handler det som sagt, så om at holde fast i den. Det hjælper man, som forælder, sit barn med gennem flere ting. Forældres læselyst smitter utroligt meget af på børn, så én måde er selv at læse – af lyst.«

»Ud over selv at læse, så kan man fastholde børns læselyst ved blandt andet at udvise interesse. Spørg ind til, hvad børnene læser, hvad de synes om det og hvorfor. Hvad børn læser, er ikke særligt vigtigt. Det vigtige er, at de læser fordi de har lyst eller synes, at det er sjovt eller spændende. Faktisk siger den nyeste læsevaneundersøgelse, at i landets 3.-7. klasser ville 46% læse mere, hvis de læste det de havde interesse for!«

»En tommelfingerregel, der kan øge læselysten hos børn er, stil åbne spørgsmål. Overvej hvilke andre interesser barnet har? Er der et idol, man kan læse om? Er barnet interesseret i en sportsgren eller en hobby? Skal I ud at rejse og hvad læser vennerne – kunne noget af dette have interesse? Et andet fif er at gå på biblioteket. Bibliotekarerne er nogen andre end forældrene, og de er dygtige og kan hjælpe børnene med at spore sig ind på det rigtige. Men generelt bliver mange børn litterært inspireret af venner og forældre.«

 

Hvis du gerne vil donere en eller flere af dine bøger til Læs for livet, kan du læse mere om hvordan du gør her.

LÆS OGSÅ: Sommerens must read liste

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *