Boganmeldelse; Cider & Most – Essensen af æbler

Bogen, Cider & Most – Essensen af æbler, er skrevet af Søren Lyshøj, som også er forfatter til bogen MJØD – Verdens ældste vin. Søren Lyshøj har blandt andet egen frugtplantage og mosteri. Den skønne bog vælger er en yderst anvendelig og interessant mindre bog – med så skønne og sjove æblebilleder at den til tider minder om en ‘coffeetable book’.

Bogen er noget for mange forskellige mennesker. Den er til mennesker, der holder rigtig meget af eller bare er interesserede i æbler. Den er til de kækkenglade familier og til de, der holder af at lave ting i køkkenet fra bunden. Den er til de, der er interesserede i processer omkring det at skabe egne drikkevarer – og så er den helt bestemt også til de, der ønsker at passe på vores miljø og være med til at stoppe madspild. En ting er at købe mad i butikkerne, som er sat ned i pris fordi det er tæt på sidste salgsdato – men endnu mere værdi ligger der jo sådan set i at samle æbler i egen have, i andres have eller bare rundt omkring –  æbler der ellers bare ville være gået til spilde. Bogen, Cider & Most, er til alle disse mennesker. Udover de dejlige billeder, så formidler den på fineste og letteste vis en masse viden om æbler i det hele taget. Men også viden om gæring, brygning, pateuriseret og en bryggelog, du selv kan udfylde samt skønne letforståelige opskrifter på bl.a. punch, eddike og selvfølgelig cider er at finde i bogen.

Så nu er der en fristende undskyldning for at gå på æblerov i nabolaget – og så bagefter at gå i gang med at skabe cider eller most derhjemme!