Gode morgenrutiner for hele familien

De mørke morgener er snart slut, og det bliver igen en smule nemmere at komme op om morgenen. Men det er stadig en god idé, at man holder fast i sine morgenrutiner. Det hjælper både børnene og dig selv til at få en bedre start på dagen. I denne artikel kan du læse mere om, hvad du kan gøre for en god start på dagen.

Stå op samme tid hver dag

Hvis man går i seng og står op på samme tid hver dag, kommer man ind i en bedre søvnrytme. Dette betyder, at kroppen vænner sig til at stå op på et bestemt tidspunkt. Og det vil så betyde, at man efter lidt tid ikke længere vil have så svært ved at komme ud af sengen om morgenen. Det er naturligvis en rigtig god ting i forhold til at komme lettere igennem morgenerne. Når det så er sagt, så sørg for at I kommer tidligt op, for hvis I står tidligt op, vil I selvsagt have bedre tid om morgenen. Det betyder, at I kan planlægge dagen og ikke skal stresse. Ved fx at planlægge dagen med en liste vil I også kunne prioritere og opleve større produktivitet og overskud til alt det sjove. Hvis i står tidligt op, vil I også have tid til at hygge jer om morgenen. Det kan handle om ekstra god morgenmad, en snak om dagen der venter eller hvad ellers kan give jer en god start på dagen. På steder som fx lykkeleg kan I finde masser af hyggelige ting, som kan medvirke til at gøre morgenen sjovere.

Spis og drik nok

Noget af det vigtigste, når man vågner om morgenen, er at sørge for spise og drikke. Et stort glas vand, eventuelt med lidt citronsaft i, er godt for de fleste efter en nat uden væskeindtag. Er man ikke så glad for at drikke vand, kan man selvfølgelig også lave sig en kop the eller kaffe. Du kan fx prøve med the fra Jala-helsekost.dk. Man skal dog blot huske, at effekten er størst når det indtages på tom mave. Naturligvis, uanset om man drikker te eller vand på tom mave, er det også vigtigt at få en god og næringsrig morgenmad. Morgenmad er selvsagt en vigtig del af at få en god start på dagen. En god tommelfingerregel er, at god morgenmaden har et højt kulhydratindhold. Det hjælper nemlig vores hjerne og muskler til at fungere optimalt.

Bevæg jer lidt

Det lyder banalt, men bevægelse er en god måde at starte dagen på. Når man motionerer, øges energien og blodgennemstrømningen. Dette er med til at frigøre endorfiner og styrke ens krop. Det behøve ikke være en time med blod sved og tåre. Der findes mange øvelser og programmer, hvor rutinen ikke tager meget mere en 7 minutter. Og bevægelse er jo også bare en skøn måde at være sammen på som familie – både for store og små. Har man har mulighed for det, kan man også være så enkelt som at cykle eller gå til skole og arbejde. På den måde har man fået sat kroppen i gang, og både bevægelse og frisk luft gør en klar i hovedet.

Sponsoreret indhold

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *