Anmeldelse af ‘Sigurds lille skole’

’Sigurds lille skole’ er en boks med tre bøger. Denne ene lille bog er ’Sigurds ABS’, den anden bog hedder ’Regn med Sigurd’ og den tredje bog hedder ’Sigurds Verdensatlas’. Alle tre bøger er fyldt med herlige illustrationer, der passer til bogens tema. Der følger også en CD med, som indeholder blandt andet tabeller og sange. Skønt!

På Skole&Liv har vi sagt ja tak til at anmelde bokssættet, fordi det er lige nu landets børnehavebørn introduceres til skolelivet for alvor. Rundt omkring i Danmark bevæger de tidligere børnehavebørn sig nu rundt omkring på landets skoler og vænner sig til at være skolebørn. Mange, både børn og forældre, er nysgerrige på det nye liv som skoleelever – og lidt nervøse for det. Især mange børn er nervøse for, om de nu kan det ”de skal kunne” og om de kan lære det, de ikke kan. Her på magasinet mener vi jo ikke, at hverken børn eller unge går i skole for at vise hvad de kan – men for at lære det, de ikke kan. Og lige her kan vi foreslå, at man som forælder går ud og anskaffer sig disse bøger, idet de kan give børnene en følelse af at kunne følge med og øve sig på det, der er lidt svært. Vel at mærke på en sjov og underholdende måde og i hyggeligt samvær med forældrene.

‘Sigurds ABS’ vækker minder om Halfdans ABC. Sjove bogstavrim med de skønneste tegninger lavet af Jeanette Brandt, som illustrerer Sigurds sjove og underholde rim. Så for både øjne og ører er det sjov læring, som barn og voksen kan nyde og grine af sammen. De er for lange til, at særligt mange vil kunne lære dem udenad – men måske er det også godt, at rimene kræver en voksen til at læse – så vi alle får lidt nærvær og opmærksomhed på det vigtigste, nemlig at være sammen.

‘Regn med Sigurd’ er en sjov og underholdende regnebog fyldt med skægge opgaver og fine illustrationer skabt at Signe Gabriel. Bogen kredser om de små tabeller, som er at finde bag i bogen. Resten af bogen er fyldt med regnestykker, som giver mening for børnene. Det gør de, fordi de blandt andet handler om ”hvor mange kager der er tilbage” og ”at gætte en smiley”.

Den tredje og sidste bog i bokssættet er ‘Sigurds Verdensatlas’, som også har nogle utroligt fine illustrationer. Denne bog er ligeledes fyldt med sjove rim, som indeholder både historisk, geografisk og kulturel viden om verdens lande.

Med dette bokssæt får man mange timers sjov og lærerig underholdning, som alle i familien kan være sammen om ved enten højtlæsning, opgaveløsning eller sange. Boksæsttet kommer omkring forskellige emner af den første skolegang og kan helt sikkert anbefales til netop de børn der skal til at begynde eller lige er startet på deres skolegang.